IMG_1183
 
Som alldeles för få andra lördagar så var denna reserverad för utflykt, ett väldigt fint iniativ från mammas sida. Så efter att ha ätit en obefintlig frukost och gjort oss redo så packade jag, mamma och Hanna in oss i bilen för att åka världens slingrigaste väg mot Alingsås. Fast inte hela vägen, en bit innan svängde vi av, hamnade vi vattnet, åkte förbi en Ardenner och slutade precis där vi hade planerat: På Nääs slott.
 
Men först: Brunch!
 
IMG_1063
 
Av någon anledning glömde jag fota min egen tallrik, (förutom på instagram) men här så ser vi Hannas första. Det är viktigt att ta flera gånger när man är på brunch, särskilt om den är dyr som på Nääs. God var den dock och om man nu tycker om vilt så är den nog ännu godare för det är visst deras specialitet!
 
IMG_1187IMG_1262-001 IMG_1214
 
Efter brunchen sträckte vi på benen omkring slottet i väntan på att visningen skulle börja. Vi letade efter hästar men hittade istället utslagna får som flämtade i solskenet. Och fantastisk utsikt över vatten och ängar. Om man inte vill äta brunch kan det här vara ett bra ställe att ha picknick på kan jag tänka mig.
 
IMG_1268
 
Avslutningsvis så gick vi på en gudidad tur i slottet. Det är nämligen dels enda sättet att få se slottets insida och dels väldigt intressant, vi lärde oss väldigt mycket om August Abrahamson som var slottets sista privata ägare, hans hustru; den kända operasångerskan som dog av livmoderhalscancer, och Otto. Släktingen som utbilade folkhögskolelärare från Cuba, Amerika och Australien. Människor som färdades med 1800-talets ångbåtar till slottet utanför Alingsås där de lärde sig hantverk. Det var också så basketen kom till Europa, amerikanerna visade de andra på Nääs hur man spelade och sen spred den sig över kontinenten.
 
Dagens topp tre var (förutom att umgås med min mamma och syster då):
  • Brunchen - De brittiska sconesen i synnerhet
  • När guiden sa "gu vad jag pratar mycket"
  • När guiden sa "Det här är inte ens trä!" Och syftade på strukuatur taket där det ansågs finare att måla strukuaturen så att det såg ut som trä än att faktiskt använda trä. (Det såg verkligen ut som trä, därav kommentaren!)