Bild lånad från Hemnet, >här<, etta i Kungsladugård

Idag höll finansinspektionen en presskonferens om det amorteringskrav på bolån som (högst troligen) kommer att införas den 1:a juni. Som följd av detta har jag gjort en förenklad översikt på vad kravet egentligen kommer att innebära.

Varför inför man ett amorteringskrav?
Därför att man har sett risker med hushållens höga skulder och vill undvika en situation där priserna faller kraftigt eftersom det skulle ge väldigt många människor ekonomiska problem.

Vilka påverkas?
Alla som tar ett nytt bolån eller ansöker om ett så kallat tilläggslån (alltså ökar sitt bolån) efter den 1:a juni. För den som tecknar ett tilläggslån gäller kravet dock bara den nya delen av lånet.

Vad innebär kravet?
Det innebär rent konkret att till dess att du äger halva din bostad måste du betala tillbaka på lånet som banken gett dig för att köpa det.

Exempel: Det finns ett bolånetak på 85 %, vilket innebär att banken inte kommer att ge dig ett lån på mer än 85 % av vad du betalar för den. De sista 15 % får du betala själv, vilket utgör den så kallade kontantinsatsen. När affären är klar så äger du alltså 15 % av ditt hus, resten äger banken.

Det nya kravet säger att till dess att du själv äger halva huset så måste du successivt betala av lånet (= ”köpa mer och mer av ditt hus”).

Hur högt är amorteringskravet?
De första åren, till dess att du kommer ner på 75 % belåning, är amorteringskravet 2 % av hela lånebeloppet per år. Sedan, mellan 50 och 75 % är amorteringskravet lägre, bara 1 % av hela lånebeloppet per år.

Det är dock viktigt att komma ihåg att det här är bara de lagstadgade minimumgränserna. Du kan inte med stöd av lagen kräva den här amorteringshastigheten utan banken kan ha krav på högre amortering om de vill.

Ett räkneexempel
Jag ska köpa en lägenhet för 2 000 000 kr, och behöver då alltså ta ett lån på (2 000 000 * 0,85) 1 700 000 kr. Förutom att betala månadsavgiften till bostadsrättsföreningen, driftkostnader och ränta ska jag nu också amortera.

År 1 ska jag alltså amortera omkring 34 000 kr totalt, eller 2 833 kr i månaden (1 700 000 * 0,02 = 34 000). Efter ett år äger jag då alltså 17 procent av mitt hus.

År 2 är mitt lån 1 700 000 – 34 000 kr, dvs. 1 666 000 kr. Jag ska då amortera 33 320 kr totalt, eller 2 777 kr i månaden. Efter två år äger jag då alltså 19 procent av mitt hus.

På detta sätt fortsätter det tills jag äger 75 % av mitt hus och min skuld/mitt lån alltså är 1 500 000 kr. Då går amorteringskravet ned till 1 procent av det totala lånet per år.