I julas fick jag en alldeles fantastiskt bra present av min syster. Denna läderväska med en fjäder av metall som är en alldeles perfekt väska för att gå på äventyr en kväll i staden med. Än så länge har vi mest ätit buffé och besökt pubar, men jag har en känsla att många, många, fler äventyr väntar. Visserligen är den ganska liten, men den rymmer fortfarande det nödvändigaste:
 
 
Hemnycklar.
Mobiltelefon.
Buss- och betalkort.
En amerikansk 25 centare jag tydligen fick i växel i Lördags.
En encentare (euro) som jag fick av Fabian eftersom den ska ge tur.
 
Det där med den tyska turen är jag dock lite tveksam till. Dels för att jag hade jätteont i ryggen i Tisdags (inlägg), men också för att det i Tyskland anses ge extrem otur att fira sin födelsedag i förväg. Och det har jag gjort en massa gånger, så jag tänker att om tysk tur och otur är applicerbar så är jag redan körd. Men encentaren kanske å andra sidan kan väga upp det?
 
(Ur ett socioekonomiskt perspektiv tänker jag dessutom att det ofta är de som har allra minst monetära medel som också har de lägsta valörerna. Och hur tursam är man då? Eller så har tur ingenting med rikedom att göra. Det är också en synvinkel.)