IMG_1315-001
IMG_1312-001
 
En väldigt varm dag i Rom gick jag, mamma och pappa in i en butik vid Piazza Navona som är känd för sina anteckningsböcker. Försiktigt drog jag med fingertopparna över läderomslagen fastän än tio skyltar sa åt mig att inte röra och så fångade namnet Canada med min blick. Canada.
 
Då hade jag fått ett preliminärt antagningsbesked till Dalhousie, Göteborgs Universitet hade alltså antagit mig som sin representant, som en del av utbytesprogrammet. Dalhousie hade däremot inte svarat än på om jag var antagen till själva skolan. Det var en chansning att köpa boken som jag tänkte skulle kunna vara min resedagbok om, om, om, jag fick åka. Det där jag inte riktigt vågade hoppas men ändå gjorde.
 
Och så blev det. Jag köpte boken på chans, kom in, och om en månad och en vecka så åker jag till Canada.