En månad innan resan satt jag och mamma och bläddrade i gamla fotoalbum när hon hittade ett från hennes och pappas Romresa i början av 90-talet. På en av bilderna fanns en stor borg som jag frågade om och mamma berättade hette Castle Sant'Angelo. Spontant tyckte jag att vi skulle gå dit när vi åkte till Rom sen och så blev det.
 
Här finns det inte lika många turister - och en tystnad som är ofattbar i centrala Rom. Under stora lummiga träd står marknadsstånd uppställda längs med floden och vackra marmorbänkar uppställda att vila på i skuggan. Här kan man strosa längs med floden, se på Peterskyrkan och souvenirer som alla verkar kosta under fem euro och bara andas en stund. Slappna av. Detta är utan tvekan en av mina topp tre favoritplatser i Rom, allra helst hade jag stannat där länge, länge. Under de lummiga träden i solskenet och lyssnat på tystnad (för att vara Rom) och gatumusikanter.