Första dagen i Rom åkte vi för att möta min syster nere i centrum. Eftersom vi råkade vara lite tidiga så bestämde vi oss för att promenera bort mot Petersplatsen medan vi väntade - för som mamma sa: "Är man i Rom så måste man ju besöka Petersplatsen". Så det gjorde vi.
 
Eftersom vi var här förra året så tänkte vi inte gå in i Peterskyrkan - vilket jag var enormt glad över när vi väl kom till platsen och såg kön. Den var galen! På bilden längst ned har jag försökt få med den, men den fortsätter ändå ut i högerkanten, i båda ändarna av kön! Jag är galet imponerad av människorna som har mentaliteten till att ställa sig längst bak i den kön och göra sig beredda på att vänta. Och vänta. Och vänta. I nästan 30 graders värme och på vissa sträckor gassande solsken.
 
 
Vanligtvis är det dock inte riktigt såhär långa köer, utan när jag sett dem förut så har de inte gått över "den öppna ytan mellan kolonnerna". Och när jag själv ställde mig i den för något år sedan gick den inte ens förbi den första. Just nu är det dock extra stränga säkerhetskontroller eftersom ISIS har hotat vatikanen - och extra stränga säkerhetskontroller tar längre tid vilket ger längre köer.
 
Det här med att vatikanen och Rom blivit hotat märktes förresten. Inte så att någon var rädd eller orolig, men lite överallt stod militärliknande poliser med automatvapen utplacerade. Det var inte läskigt, men jag reagerade på det för jag är inte så van att se poliser/militärer med automatvapen en halvmeter ifrån mig.
 
I vilket fall: Om man nu gärna vill gå in i Peterskyrkan (vilket man vill) men inte vill stå i den jätte, jätte, JÄTTE, långa kön så gäller det att komma tidigt på morgonen. De öppnar vid sju och då är nästan ingen där. Enligt min syster ska man komma absolut senast åtta om man vill undvika köer. (Obs också på att jag var här i februari förra gången så antalet turister var mindre vilket givetvis gör turistköerna mindre).