Denna kyrka. Jag saknar ord för att beskriva den. Kanske överväldigad är ett lämpligt, och ändå är det inte den första jag kommer att tänka på när någon ber mig berätta om min resa. Istället pratar jag om flygplanskaos, Castel Sant'Angelo, och alla conetti jag åt tilll frukost.
 
San Pietro in Vincoli byggdes för att den dåvarande påven fick de bojor som Petrus sägs suttit fängslad i. Påven hade då ingenstans att göra av dessa bojor (det var ju ändå Petrus bojor, han kunde ju inte lägga dem i en låda i förrådet liksom), så han byggde en kyrka att lägga dem i. (Ungefär så. Ja. Jag tycker att det är en väldigt rolig historia). Men det slutar inte där. I denna kyrka finns nämligen en staty av Moses (med horn pga översättningsfel) skapad av ingen mindre än Michelangelo. Michelangelo.  Så snart jag fick reda på detta så ville jag gå hit - så det gjorde jag och pappa en tisdagskväll i Rom. Vi tittar:
 
Här är bojorna som Petrus sägs suttit fängslad i. (I Rom). Jag tycker det var väldigt vackert placerade och älskade skulpturerna på sidorna.
 
Moses. Jag har verkligen inga ord för den här statyn, den tog andan ur en. Ni måste verkligen se den! Så fruktansvärt levande. (Bilden gör den absolut inte rättvisa).
 
Titta på armen, titta på blodådrorna på handen och sidan av armen upp mot armbågen och säg att ni förstår att detta är marmor! SÅ fantastisk staty. Jag älskar, älskar, älskar den!
 
Om ni bara ska besöka en enda kyrka i Rom så besök den här. Den är långt ifrån lika prålig som många av de andra, men så avskalat vacker att det känns i själen. Bodde jag i Rom och var katolik skulle jag alltid vilja fira min mässa här. (Jag vet inte om man kan fira mässa i den här kyrkan men jag tror det, de brukar ha de i de flesta kyrkorna!)